Jakiś czas temu pojawiła się na rynku nowa wersja oprogramowania Revit 2017. Jej twórcy zdecydowali się na wprowadzenie dodatkowych funkcji oraz modyfikację kilku już istniejących, a to wszystko przy pomocy użytkowników, którzy poprzez stronę Revit Ideas mogą zgłaszać swoje propozycje rozbudowy oprogramowania oraz głosować i dyskutować nad pomysłami innych osób.

Musimy pamiętać, że wykonując model w najnowszej wersji Revita uniemożliwiamy jednocześnie jego uruchomienie osobom korzystającym z poprzednich wersji programu. Jedyną możliwością zmigrowania modelu do niższej wersji Revita jest wykorzystanie formatu IFC.

Pierwszą rzeczą, która rzuca się w oczy przy uruchomieniu nowej wersji programu jest logo, które po raz kolejny zostało „upiększone”. Nie do końca łapię ideę tych zabiegów kosmetycznych w kolejnych wersjach programów ze stajni Autodesku ale przejdźmy do meritum.

Depth Cueing

Jedna z flagowych nowości wprowadzonych do tegorocznego Revita. Funkcja pozwala nam na ukazanie głębi naszego modelu na przekrojach oraz elewacjach. Po jej użyciu elementy znajdujące się bliżej linii przekrojowej będą bardziej wyraziste niż te, znajdujące się na dalszym planie.

W poniższym przykładzie widzimy 10 ponumerowanych kolejno ścian, oddalonych od siebie o 1 metr. Jak widzimy, kontury kolejnych ścian zaczynają powoli blaknąć, a ostatnia ściana jest już ledwo widoczna.

Do dyspozycji mamy dwa suwaki: pierwszy odpowiedzialny za zakres działania narzędzia, a drugi określający stopień wygaszenia, gdzie 0% daje nam najmocniejszy efekt, zaś 100% – brak efektu.

2

DepthCue2

Text Editor

Nareszcie pojawił się również długo wyczekiwany rozszerzony edytor tekstu. Od teraz możemy bezpośrednio w Revicie wykonywać takie operacje na tekście jak: wielopoziomowe punktowanie, indeksy górne i dolne.

3

 

Wielu użytkowników zwraca uwagę na zmiany w szerokości tekstu przy imporcie plików poprzednich wersji programu. Jeśli chcecie także zaktualizować swój model do najnowszej wersji programu warto sprawdzić, czy wprowadzony tekst nigdzie nam się nie rozjeżdża.

Global Parameters

Funkcja pozwalająca nam na tworzenie parametrów, które możemy łączyć z poszczególnymi elementami w całym projekcie. Swoją funkcjonalnością przypomina nam to funkcję parametrów, którą dotychczas mogliśmy wykorzystywać w edytorze rodzin. Możemy np. ustalić parametr mówiący nam o standardowej szerokości korytarza lub wysokości sufitu podwieszanego. Dzięki temu, wiążąc ten parametr z konkretnymi ścianami lub stropami, będziemy mogli niwelować tymi wartościami poprzez zmianę jednej wartości.

1

Combine Parameters

Przy tworzeniu harmonogramów (Schedules), pojawiła nam się możliwość połączenia kilku parametrów i umieszczenia ich w jednej kolumnie tabeli. We właściwościach harmonogramów mamy do dyspozycji nowy przycisk, który pozwala nam na prosty wybór kolejnych parametrów oraz znaków, które będą je oddzielały.

4

Efekt powyższego parametru łączonego możemy zaobserwować w zestawieniu stolarki drzwiowej, gdzie w kolumnie „Size” wyświetlają nam się oba wymiary drzwi wraz z przyrostkiem jednostki.

5

Rendering

Od teraz wszystkie rendery są wykonywane przy pomocy wbudowanego silnika Raytracer. Pozwala on na lepsze odwzorowanie naszego modelu, poprzez bardziej zaawansowane algorytmy symulacji odbicia oraz pochłaniania światła, dzięki czemu zastosowane materiały bardziej przypominają rzeczywiste.

Pojawiły się również ciekawe opcje odnośnie jakości renderu, w zależności od naszych potrzeb.

6

W górnej części okna możemy wybrać dokładność odwzorowania materiału: uproszczoną, gdzie dostaniemy szkic naszego renderu bez dokład1nych cieni oraz szczegółów i zaawansowaną, która wykona łagodne przejścia ceni i odbić – odpowiednie dla wysokiej jakości renderingów.

Następnie mamy możliwość wyboru jednej z trzech opcji dotyczących czasu poświęconego na wykonanie naszego renderu, są to:

Render by Level – wybieramy wartość pomiędzy 1 a 40, gdzie wyższa wartość świadczy o lepszej jakości jak i dłuższym czasie renderu

Render by Time – określamy dokładną liczbę minut, którą chcemy poświęcić na proces renderingu; jest to bardzo przydatna opcja, gdy mamy ograniczony czas tuż przed prezentacją lub deadlinem

Until Saticsfactory – obraz będzie stopniowo upiększany o kolejne detale aż do momentu zatrzymania procesu (ta funkcja wyjątkowo przypadła mi do gustu)

Skróty klawiszowe

Przy codziennej pracy z programem, kluczową rolę odgrywają również skróty klawiszowe. W dużej mierze ograniczają one czas poświęcony na znalezienie konkretnych funkcji. Producenci oprogramowania i tym razem nie zapomnieli o dodaniu skrótów, które z pewnością często się nam przydadzą:

VR – view range

Ctrl + W – zamknięcie całego projektu

Chciałbym zwrócić uwagę na drugą z funkcji, o której istnieniu część użytkowników dotychczas nie wiedziała. Zamiast wyłączania poszczególnych okienek naszego projektu, istnieje możliwość zamknięcia ich wszystkich jednocześnie poprzez otwarcie menu kryjącego się pod ikoną „R” i wybranie opcji „Close” na samym dole. Od teraz mamy również możliwość wykorzystania kombinacji klawiszowej.

Najświeższa odsłona programu daje nam o wiele więcej nowych możliwości, które postaram się poruszyć w kolejnych artykułach w tym cyklu.

Napisany przez Adrian